Politiken, trygghet eller ännu mer utanförskap?

I år är jag en så kallad förstagångsväljare, jag har väl alltid sett framemot att rösta, inte för att jag direkt är politiskt intresserad utan mest bara för sakens skull. Tyvärr förändrades den synen i år, nu när jag faktiskt kommer att få rösta. Och varför det? Jo, därför att jag tycker det mer och mer liknar en tävling och inte något som faktiskt ska hålla upp vårat land. Sedan har jag märkt att det är ännu en anledning för människor att klanka ner på andra. Röstar man inte som den andre, jaa då är man annorlunda och bör behandlas med en negativ klang. Och är man inte intresserad, då är man efterbliven. Låt folk få rösta som dom vill, vi har trots allt demokrati i Sverige och om folk ska hålla på som dom gör så är det väl lika bra vi bara har ett parti. Jag röstade aldrig i Eu-valet, dels för att Eu intresserar mig inte för fem öre och dels för att jag varken hade tid eller ork. I riksdagen kommer jag däremot rösta, vad vet jag ännu inte då jag inte funnit det där felfria partiet. Och det är just det, finns det något parti som är felfritt? Nej, jag tror inte det och så länge det inte gör det kan vi inte säga att folk röstar fel eller dåligt! Förmodligen kommer min röst att bli blank, tråkigt och oengagerat. Nej, tvärtom faktiskt. Det finns inget som tilltalar mig nog mycket, inget som kan övertyga mig om att de kommer jobba för de som de står för, inget som bara består utav positiva punkter. Nej, politiken ska ge oss trygghet och inte få oss att känna mer utanförskap gentemot varandra. Nästa människa som kränker en annan människa för dess politiska åsikt bör behandlas så respektlös som denne behandlar andra.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0