Släpps tidigare med "återfallsrisk"

”-Känner du dig otrygg nu när hagamannen släppts på fri fot?”


 
Mitt svar på den frågan blir; inte mer än vanligt, tyvärr. Det är inte hagamannen i sig man blivit skrämd utav, det är vad han har åstadkommit. I mina ögon kan alla män vara hagamän i mörker. Om du nu som läsare skulle vara man så ta det inte personligt, det är inte ditt fel. Men nu är hagamannen en man och det är samhället som sakta svept in oss i denna otrygghet, de låter personer som förstör en efter ens liv sitta fängslade i några år för att sedan få slussas ut på gatorna igen. Och alltför ofta i förtid. Och vad lär de sig under den tiden de faktiskt sitter inne? Ingenting. Förstå mig rätt, jag älskar Sverige och skulle inte kunna tänka mig att bosätta mitt medelstora arsle i något annat land. Men någonstans har det blivit fel, då man som fånge i Sverige får ett enklare liv än vad arbetslösa har. Det är där skräcken och osäkerheten hos mig som invånare i detta land sitter, hagamannen förstörde sex kvinnors liv, satte skräck i ett helt län och ett halvt land. Ändå frias han, sex år tidigare och med bedömningen ”återfallsrisk”.

Att småspringa hem genom mörkret, med ett krampaktigt tag om telefonen som bara är ett knapptryck ifrån ett samtal. Det är sådant man ser på film men som dessvärre är och kommer bli framtiden för mig och många andra. För hur ska vi kunna förhindra alla övergrepp och förföljelser, när människorna som åstadkommer detta släpps på fri fot trots att man vet att de är fullt kapabla till att skaffa sig nya offer?
 


Långt ifrån alla är i stånd till att kunna utföra något så omänskligt som hagamannen gjort, jag och många andra har en spärr, en spärr som gör ett nej till nej. Även om hagamannen tycks ha fått ett milt straff, så blev han ändå dömd och straffad. Det finns mängder av människor ibland oss som gjort övergrepp och begått våldtäkter, och inte ens blir anmälda. 


 
Övergrepp borde inte överhuvudtaget ske, men tyvärr så sker det alltför ofta och vi kan inte bara blunda för det. Kanske borde det läggas mer pengar och energi på ett tryggare samhälle, men vad har jag att säga till om? Jag är ju bara en svensk invånare som faktiskt ska vandra omkring på dessa gator.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0